Verhuur je voertuig Menu

Veelgestelde vragen

Vragen voor huurders

Aan welke voorwaarden moet ik voldoen als ik een auto wil huren via SharePlanet?

Als je een auto wilt huren via SharePlanet moet je voldoen aan een aantal voorwaarden zodat verhuurders met een gerust hart hun auto mee kunnen geven. Zo moet je minimaal 21 jaar zijn en ten minste 1 jaar in het bezit zijn van een geldig EU rijbewijs. Ook onze verzekeraar heeft bepaalde voorwaarden waar huurders aan moeten voldoen. Je kunt deze informatie teruglezen in onze Algemene Voorwaarden en de Verzekeringsvoorwaarden.

Wat moet ik doen in geval van een schade bij een auto of motor?

Schade wordt aan het eind van de verhuurperiode gemeld bij het terugbrengen van het gehuurde voertuig. De schade dient zo snel mogelijk bij VVS Assuradeuren gemeld te worden. De schade dient ook gemeld te worden bij SharePlanet en de verhuurder. De verzekeraar pakt het daarna verder op met jou en de huurder. Bekijk hier de Algemene Voorwaarden van de SharePlanet verzekering.

Vragen voor verhuurders

Een huurder heeft een reserveringsverzoek ingediend, ik heb hem geaccepteerd alleen nu hoor ik niks meer. Wat moet ik doen?

Dat is zeker heel vervelend. Helaas komt het weleens voor dat een huurder niks meer laat horen wanneer hij al een ander voertuig heeft gevonden. Als dit voor dezelfde periode is, dan wordt het verzoek automatisch geannuleerd. Als dit niet gebeurt zou je kunnen vragen of deze persoon nog van plan is om te betalen.

Hoe blokkeer ik mijn voertuig voor een periode zodat mensen hem niet kunnen huren?

Er is een kalender waarop je precies kan aangeven welke dagen wel beschikbaar zijn en welke niet. Je kunt als het ware de dagen ‘slepen’ en dagen blokken.

Hoe kan ik een boeking Accepteren?

De huurder zal een verzoek indienen op het platform, je wordt hierover bericht via e-mail. Als je dit verzoek hebt ontvangen kun je deze Accepteren via Mijn Reserveringen

Hoe kan ik een boeking Wijzigen?

Een boeking wijzigen kan helaas niet. Je kan wel het verzoek weigeren. Belangrijk is dan dat je in een bericht duidelijk maakt aan de huurder waarom je de boeking wijzigt en dat een ander moment wel tot de mogelijkheden behoort. De huurder kan dan een nieuw verzoek versturen en deze dient vervolgens door jou als verhuurder weer geaccepteerd te worden.

Hoe vindt uitbetaling plaats van de kilometervergoeding?

Na afloop van de huurperiode accorderen jij en de huurder de gereden kilometers door middel van het ondertekenen van het ShareForm. Het door beide partijen ondertekende ShareForm dient per email verstuurd te worden aan shareform@shareplanet.nl. Wij zorgen ervoor dat de kilometervergoeding wordt geïncasseerd bij de huurder. De kilometervergoeding wordt onder aftrek van 20% zo snel mogelijk gestort op je rekening.

Hoe werkt dat precies met hele en halve dagen?

De eerste verhuurdag is altijd minimaal 1 dag. De prijzen die wij hanteren zijn per dag of per halve dag. Een dag huren betekent dat de huurder jouw voertuig voor minimaal 8 uur maar maximaal 24 uur huurt. Huurt hij of zij jouw voertuig korter of maximaal 7,5 uur dan ontvang je een opbrengst voor een halve dag verhuur, hiervoor geldt dan ook de helft van het aantal vrije kilometers.

Hoe zit het met de verzekering?

Tijdens de verhuur van je auto of motor heeft SharePlanet een extra verzekering afgesloten bovenop je huidige verzekering. Dus je hoeft je verzekering niet op te zeggen en ook zal er geen beroep gedaan worden op jouw verzekering. De verzekering van SharePlanet is afgesloten bij Generali Verzekeringen: één van de grootste verzekeraars ter wereld en al ruim 140 jaar actief in Nederland. De volmacht loopt via VVS Assuradeuren.  Mocht er tijdens een huurperiode wat gebeuren dan handelt onze extra verzekering dit af.

Voor meer detailinformatie over de dekking van de auto en motorverzekering adviseren wij je om de verzekeringsvoorwaarden te lezen.

Voor de verhuur een camper of caravan dien je een eigen verzekering af te sluiten. Voor de verzekering van campers heeft SharePlanet afspraken gemaakt met NKC (Nederlandse Kampeerauto Club).

Mocht je besluiten om je caravan te verhuren via SharePlanet en heb je nog geen verzekering met verhuurdekking dan adviseren wij je om contact op te nemen met het supportteam van SharePlanet, zodat zij je volledig en goed kunnen informeren.

Wanneer krijg ik uitbetaald?

Na 3 werkdagen vanaf het einde van de verhuurperiode wordt het volledige bedrag overgemaakt naar jouw rekeningnummer.

Let op: we kunnen het bedrag alleen naar jouw rekening overmaken als je dit ook hebt ingevuld in jouw account. Dit kan via Mijn account, door te klikken op ‘Bank toevoegen’.

Wat als de huurder te laat is?

We gaan er van uit dat huurder en verhuurder onderling goede afspraken maken over een tijdstip en de plek om de overdracht te doen. Mocht de huurder iets te laat zijn dan is het van belang dat de huurder dit op tijd aangeeft. Dit kan gebeuren. Goede communicatie is en blijft van belang.

Mocht je als verhuurder hierdoor huuropbrengsten missen, dan is het van belang dat je als verhuurder hierover goede afspraken maakt met de huurder. Omdat we ervan uitgaan dat heldere en goede afspraken worden gemaakt, zal SharePlanet zich hier niet mee bemoeien.

Mocht de onderlinge afhandeling niet naar behoren verlopen, dan kan je als verhuurder altijd even contact opnemen met onze supportafdeling. Zij zullen je helpen om het goed op te lossen.

Wat als ik twijfels heb bij de huurder?

Als je twijfels hebt bij de huurder dan neem je contact met ons op via support@shareplanet.nl  of 085 – 065 63 22. We kunnen je dan adviseren en met je meedenken.

Wat kan ik verdienen via SharePlanet?

Wanneer je jouw voertuig verhuurt via SharePlanet, kun je zelf de dagprijs bepalen. Weet je niet zeker wat de juiste prijs voor jouw voertuig is? Kijk dan naar soortgelijke voertuigen op SharePlanet. Je kunt de huurprijs op elk gewenst moment aanpassen, de eventuele nieuwe verhuurprijs geldt alleen voor nieuwe boekingen.

De verhuuropbrengst is afhankelijk van het type voertuig dat je verhuurt en van de duur van de huurperiode. SharePlanet hanteert het volgende prijsmodel:

Auto’s & motorfietsen:

Dagprijs x aantal dagen x 0,8 = verhuuropbrengst

Van de dagprijs (+ eventuele extra kilometervergoeding*) ontvang je dus 80%, van de overige 20%** betaalt SharePlanet de verzekering en overige kosten.

* de kilometervergoeding wordt achteraf verrekend na het indienen van het ShareForm
**met een minimum fee van €3,50 per dag voor de verzekering en €2,25 per boeking voor SharePlanet (in plaats van 20% van de totaalprijs)

Campers & caravans

Dagprijs x 100% van de verhuurprijs.

Van de dagprijs ontvang je dus 100%.

Vragen voor verhuurders & huurders

Hoe is de pechhulp geregeld?

Indien er tijdens de verhuurperiode sprake is van pech, dan kan de huurder gebruik maken van onze pechhulp via Eurocross. Van belang is dat de huurder direct in geval van waarschuwingslampjes en/of rook of andere ongewenste zaken, de auto veilig parkeert. U kunt in geval van pech contact opnemen met het volgende nummer: 085 065 63 23.

De kosten voor pechhulp worden doorbelast en bedragen gemiddeld € 100 per gebeurtenis. Indien sprake is van een mechanisch mankement dan worden de kosten in rekening gebracht bij de verhuurder. Indien sprake is van pechhulp als gevolg van een ongeval (bijvoorbeeld wegslepen auto) dan worden de kosten in rekening gebracht bij de huurder.

Hoe kan ik een boeking Annuleren?

Je kan een boeking annuleren via Mijn reserveringen. Klik bij de desbetreffende boeking op Annuleren. Het is belangrijk dat je de (ver)huurder altijd laat weten waarom je de boeking annuleert.

Voorkomende problemen bij registratie

Soms gaat er wat mis bij het uploaden en controleren van je rijbewijs. Hieronder de meest voorkomende problemen:

Upload rijbewijs lukt niet

Voor het uploaden van je rijbewijs kun je het best een JPEG bestand van maximaal 2Mb gebruiken. Om de afbeelding duidelijk weer te geven raden wij je aan om het rijbewijs te scannen (i.p.v. een foto). Je moet zowel de voorkant als achterkant van je rijbewijs uploaden.

Als het uploaden nog steeds niet lukt adviseren wij je om contact op te nemen met ons support team via support@shareplanet.nl.

Geen Nederlands rijbewijs

Om je bij SharePlanet te registreren heb je een Nederlands rijbewijs nodig. Met andere rijbewijzen of een internationaal rijbewijs kun je je helaas niet registreren. Dit heeft te maken met de verificaties die wij uitvoeren.

Betaling wordt afgewezen

Wanneer je hebt gekozen voor de verificatie door middel van de 1 cent betaling, dan wordt deze afgewezen wanneer de naam op jouw bankpas niet overeenkomt met de naam in jouw profiel. Je kunt de betaling dus alleen doen met een bankpas die op jouw naam staat.

Wat controleren wij en waarom?

Om een betrouwbare community van huurders en verhuurders te realiseren, controleren wij iedere nieuwe deelnemer die zich bij ons aanmeldt. We controleren hierbij onder andere rijbewijsgegevens, adresgegevens en identiteit. Dit doen wij in samenwerking met onze partner 24 ID check.

Daarnaast controleren wij of de gegevens in jouw profiel overeenkomen met de gegevens van jouw bankrekening door middel van het doen van een betaling van 1 cent. Je kunt ook jouw Facebook-account koppelen aan SharePlanet, dit geeft verhuurders meer vertrouwen.

We behandelen jouw gegevens met zorg en in vertrouwen. De verwerking van jouw gegevens verloopt via de voorschriften van de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Je hoeft je over privacy dus geen zorgen te maken!

Wanneer je vragen hebt over de uitkomst van de ID check, dan kun je contact opnemen met het support team van SharePlanet via support@shareplanet.nl of neem telefonisch contact met ons op (085 – 065 63 22).

 

Volg ons op social media
Copyright © SharePlanet 2018.
Website laten maken door Brandpepper.